ماه ششم | روز دهُم

 بامداد


آن پسر کِهتر، آنچه داشت جمع کرده، به ملکی بعید کوچ کرد و به عیاشیِ ناهنجار، سرمایۀ خود را تلف نمود.

     بعضی از شما چنین می بودید لکن غُسل یافته و مُقدّس گردیده و عادل کرده شده اید به نامِ عیسی خداوند و به روحِ خدای ما.

     همۀ ما نیز … طبعاً فرزندان غضب بودیم، چنانکه دیگران. لیکن خدا که در رحمانیت، دولتمند است، از حیثیتِ محبتِ عظیمِ خود که با ما نمود، ما را نیز که در خطایا مُرده بودیم با مسیح زنده گردانید، زیرا که محضِ فیض نجات یافته اید. و با او برخیزانید و در جایهای آسمانی در مسیح عیسی نشانید.

     محبت در همین است، نه آنکه ما خدا را محبت نمودیم، بلکه اینکه او ما را محبت نمود و پسرِ خود را فرستاد تا کفارۀ گناهان ما شود.

     خدا محبتِ خود را در ما ثابت می کند از اینکه هنگامی که ما هنوز گناهکار بودیم، مسیح در راه ما مُرد … زیرا اگر در حالتی که دشمن بودیم، به وساطت مرگِ پسرش با خدا صُلح داده شدیم، پس چه قدر بیشتر بعد از صلح یافتن به وساطتِ حیاتِ او نجات خواهیم یافت.

لوقا 13:15 ؛ اول قرنتیان 11:6 ؛ افسسیان 2: 3-6 ؛ اول یوحنا 10:4 ؛ رومیان 5: 8 و 10

شامگاه


چنانکه مسیح شما را آمُرزید، شما نیز چنین کنید.

     طلبکاری را دو بدهکار بود که از یکی پانصد و از دیگری پنجاه دینار طلب داشتی. چون چیزی نداشتند که ادا کنند هر دو را بخشید – تمام آن قرض را به تو بخشیدم. پس آیا تو را نیز لازم نبود که بر همقطار خود رحم کنی چنانکه من بر تو رحم کردم؟

     وقتی که به دعا بایستید هر گاه کسی به شما خطا کرده باشد، او را ببخشید تا آنکه پدر شما نیز که در آسمان است خطایای شما را معاف دارد. اما هر گاه شما نبخشید، پدر شما نیز که در آسمان است تقصیرهای شما را نخواهد بخشید – پس مانند برگزیدگانِ مُقدّس و محبوب خدا، احشای رحمت و مهربانی و تواضع و تحمُل و حِلم را بپوشید و متحمل یکدیگر شده، همدیگر را عفو کنید هر گاه بر دیگری ادعائی داشته باشید.

     پطرس گفت : چند مرتبه برادرم به من خطا ورزد می باید او را آمرزید؟ آیا تا هفت مرتبه؟ عیسی بدو گفت: تو را نمی گویم تا هفت مرتبه، بلکه تا هفتاد هفت مرتبه.

     محبت کمربندِ کمال است.

کولسیان 13:3 ؛ لوقا 7: 41-42 ؛ متی 18: 32-33 ؛ مرقس 11: 25-26 ؛ کولسیان 3: 12-13 ؛ متی 18: 21-22 ؛ کولسیان 14:3